
Lysene slukkes på alle flyplassers mor
Tempelhof har vært Berlins flyplass siden 8. oktober 1923. 30. oktober 2008 var det slutt. Kl 2217 tok en Cirrus Airlines Dornier 328 av mot Mannheim som siste ordinære fly. Fire og et halvt minutt før midnatt lettet en Ju52 og en DC3 samtidig fra hver sin rullebane. Begge vinket med vingene og fløy mot Schönefeld. Klokken 2400 ble de blå lysene langs rullebanen slått av.
Etter 2. verdenskrig var flyplassen Tempelhof lenge et symbol for ”vestens frihet”. Særlig ble dette synlig under blokaden av Vest-Berlin fra 26. juni 1948 til 12. mai 1949. I løpet av 11 måneder fraktet et stort antall militære og sivile lastefly nødvendige varer til Vest-Berlins mer enn 2,5 millioner innbyggere. 12. juni stengte Sovjetiske myndigheter autobanen gjennom Øst-Tyskland ”for reparasjoner”. 24. Juni ble all jernbanetransport til det vestlige Berlin stoppet. Samtidig kunne russerne ikke love å forsyne Vest-Berlin med mat og kull. Byens reserver ville holde i en knapp måned. Valget sto mellom flytransport eller konfrontasjon med russerne på bakken.
Mange tvilte på om det var mulig å forsyne Berlin fra luften. Under ”beleiringen” av Stalingrad i 1942 ble behovet for forsyninger til de tyske styrkene anslått til 300 tonn per dag. Det maktet ikke Luftwaffe. Skulle Vest-Berlins 2,5 millioner innbyggere klare seg, måtte mer enn 4500 tonn varer flys inn hver dag. 26. juni fløy mer enn tredve amerikanske C-47 (en militær utgave av DC3) til Tempelhof med 80 tonn forsyninger. 28. Juni kom britene etter. Målet om 4500 tonn ble snart nådd. Deltagere var USAF, RAF Cargo, BEA og flere private selskaper. I de travleste periodene landet et fly hvert 1,5 minutter. 41 britiske og 31 amerikanske piloter omkom.
Navnet Tempelhof kommer fra Tempelridderne. Området der flyplassen ble anlagt i 1923, som en av verdens første, tilhørte opprinnelig disse. Det tyske flyselskapet Lufthansa startet sin virksomhet i 1926, med Tempelhof som base. Norge ble knyttet til Europa via Tempelhof fra 1927. Den militære flyplassen Kjeller var lenge Norges internasjonale flyplass når været ikke tillot flyginger til og fra Gressholmen. Tempelhof ble i 1927, som den første i verden, knyttet til Berlin med en undergrunnsbane. Etter 1949 fikk endestasjonen navnet Platz der Luftbrücke.
Nazistene ville gjøre Tempelhof til sitt ansikt utad. I Albert Speers planer for den nye hovedstaden Germania inngikk flyplassen. Fra 1934 pågikk anlegget av terminalen som skulle bli verdens tredje største bygning, etter Pentagon i Washington og Ceausescus palass i Bucuresti. I 1941 sto flyplassen ferdig med et terminalbygg på 300 000 m2 over 11 etasjer (8 over bakken og 3 under). Bygget fikk form som en ørn under flukt.
Sovjetiske styrker tok flyplassen 24. april 1945 etter harde kamper. USA tok over Tempelhof 2. juli 1945 og ingeniørtropper satte straks i gang reparasjoner. Etter krigen ble flyplassen liggende i amerikansk sone og 18. mai 1946 åpnet American Overseas Airlines rute Berlin – Frankfurt – New York. Fra 1950 fløy PanAm daglig fra Berlin til andre tyske byer (DC4). På 50-tallet opplevde Tempelhof en kraftig økning i transport av sivile (innludert flyktinger fra øst til vest) og militære passasjerer.
Etter at muren, som delte Berlin fysisk i to, ble reist i 1961, subsidierte den vesttyske stat flygninger til og fra Berlin. I 1965 åpnet British Airways en direkte rute mellom Tempelhof og London Heathrow. Men rullebanene ble etter hvert for korte for moderne, internasjonale passasjerfly
Toppen ble nådd i 1971 med 5,5 millioner passasjerer. Fra 1972 ble landtransport gjennom DDR gjort enklere. I tillegg førte oljekrisen i 1973 til en generell reduksjon i all flytrafikk. Tempelhof ble amerikansk, militær flyplass frem til 1985. På 1990-tallet var Tempelhof igjen sivil, men nå betjente flyplassen først og fremst små, nasjonale pendlerfly. Ønsket fra myndighetene var å samle all flytrafikk til Schönefeld. Konservative krefter ønsket en folkeavstemming for å beholde Tempelhof, men knappe 20 prosent av Berlins innbyggere støttet kravet.
Frem mot 2011 skal Schönefeld bli den sentrale flyplassen i Berlin. I 1945 krevde Hitler at terminalbygget på Tempelhof, sammen med mye annet, skulle sprenges i luften, men den tyske kommandanten nektet. Nå skal bygget fredes. Området rundt skal bli park, mens rullebanene skal bli arena for syklister og rulleskøytebrukere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar