
Jeg reiser, altså er jeg
Den franske filosofen René Descartes (1596-1650) blir ofte regnet som den første moderne filosof. Det eneste man kan vite sikkert om noe er at jeg tenker tanker om dette noe. Men Descartes kan også på mange andre måter betraktes som et moderne menneske.
”I 1622 vendte han tilbake til Frankrike og ordnet forretningene sine. Deretter vandret han til Venezia, og senere til Roma, dit han kom i 1625.” (Alnæs s. 86)
Før Italiareisen hadde Descartes besøkt Danmark, Polen, Ungarn, Østerrike, Bøhmen og Tyskland. Noen reiser var dannelsesreiser, andre var knyttet til at han vervet seg som soldat både hos greven av Nassau i Frankrike og kurfyrsten av Bayern. I løpet av sine 54 år på jorden bodde Descartes på 39 ulike steder, de fleste av disse i Frankrike og Nederland, men også i Italia, Danmark og til slutt, Sverige. ”Jeg reiser, altså er jeg” kunne derfor like godt vært knyttet til Descartes.
Descartes’ mor døde da gutten var bare ett år gammel. Faren fikk en stilling som dommer i Rennes, en by som ligger ca 200 km fra Renés fødeby La Haye i Touraine. Den lille gutten vokste derfor opp hos sin bestemor. Descartes skulle egentlig bli jurist som sin far, men denne rollen overtok en yngre bror. Etter hvert arvet han rikelig med midler både etter sin bestemor og sin far. Descartes giftet seg heller aldri. Penger og bånd var derfor intet hinder for de mange reisene. Som fagfilosof knyttet han andre typer forbindelser som kunne holdes ved like per brev og besøk.
På 1600-tallet var de viktigste transportmidlene egne føtter, hest eller seilskute. Europa ble også knyttet sammen via et omfattende nett av kanaler for sjøtransport. Disse var for en stor del beregnet for transport av gods og kunne i tempo neppe konkurrere med hest og vogn. I 1644 skal Descartes reise rundt i Bretagne og regner med å holde på i to måneder. Reisen strakte seg over ca 500 km og foregikk i hovedsak med datidens viktigste transportmiddel på land, diligence eller postvogn. Sin siste reise foretok Descartes til Stockholm i 1649 etter invitasjon fra dronning Kristina av Sverige. Her kunne han velge sjøveien, men likevel tok reisen ca en måned.
Et normalt menneske kan gå ca 6 km per time, en hest kan tilbakelegge samme distanse på rundt 15 minutter, mer om den skal dra på en vogn og neppe mer enn 4-5 timer per dag. Farten vil avhenge av underlaget. Romerne hadde bygget ut gode og til dels brolagte veger i store deler av det vestlige Europa frem til år 300, men mye ble ødelagt i middelalderen. Den engelske historikeren David Harrison har imidlertid sett på brobygging i England fra 1300- til 1800-tallet, broer som for en stor del fortsatt eksisterer. De mange broene tyder på et godt og omfattende veinett i England. Vi kan gå ut fra at dette også gjelder for Europa for øvrig på Descartes’ tid.
Reisen til Italia pågikk fra september 1623 til mai 1625. Strekningen fra Paris til Lyon er ca 600 km, det samme gjelder avstanden fra Lyon til Milano. Fra Milano til Venezia er det ytterligere vel 400 km. Strekningen Descartes vandret i 1623 er derfor ca 1600 km. Om han skulle ha gått denne veien ville Descartes i det minste ha brukt to måneder. Da må han ha gått minst 25 km hver eneste dag, noe som er lite trolig for en tuberkuløs mann. Vi får derfor gå ut fra at transportmiddelet var hest og vogn. Selv da ville han ha tilbrakt minst en måned på veien. Fra Venezia til Roma er det ytterligere rundt 500 km. Vi synes det er langt til nærmeste flyplass. Descartes ville han ha brukt en hel dag på en slik reise.
Descartes betyr starten for moderne mobilitet. Med sine 39 bosteder på 54 år overgår han de fleste av oss. Ennå mer imponerende blir det når vi ser at 36 av disse stedene kom etter at han fylte 19 år. Han bodde altså sjelden mer enn ett år på samme sted. Fra 1629 til 1649 bodde Descartes i hovedsak i Nederland, et fristed for datidens intellektuelle. I alt 17 av Nederlands byer oppholdt han seg i. Selv om landet er lite i utstrekning er avstandene lange nok om man må bruke hest og vogn. Mellom Amsterdam og Deventer flyttet Descartes flere ganger, en strekning på godt over 100 km. Kortest var avtsanden mellom Egmond og Amsterdam, ca 50 km. Fra 1644 flyttet han flere ganger mellom Egmond og Paris, en reise på godt over 500 km. Kanskje ga all forflyttingen ham den nødvendige friheten, i hvert fall ga dem han tid til å tenke, altså er jeg. Uansett forteller Descartes oss at moderne transportmidler på land, sjø eller i luft ikke er noen absolutt forutsetning for et mobilt liv.
Den franske filosofen René Descartes (1596-1650) blir ofte regnet som den første moderne filosof. Det eneste man kan vite sikkert om noe er at jeg tenker tanker om dette noe. Men Descartes kan også på mange andre måter betraktes som et moderne menneske.
”I 1622 vendte han tilbake til Frankrike og ordnet forretningene sine. Deretter vandret han til Venezia, og senere til Roma, dit han kom i 1625.” (Alnæs s. 86)
Før Italiareisen hadde Descartes besøkt Danmark, Polen, Ungarn, Østerrike, Bøhmen og Tyskland. Noen reiser var dannelsesreiser, andre var knyttet til at han vervet seg som soldat både hos greven av Nassau i Frankrike og kurfyrsten av Bayern. I løpet av sine 54 år på jorden bodde Descartes på 39 ulike steder, de fleste av disse i Frankrike og Nederland, men også i Italia, Danmark og til slutt, Sverige. ”Jeg reiser, altså er jeg” kunne derfor like godt vært knyttet til Descartes.
Descartes’ mor døde da gutten var bare ett år gammel. Faren fikk en stilling som dommer i Rennes, en by som ligger ca 200 km fra Renés fødeby La Haye i Touraine. Den lille gutten vokste derfor opp hos sin bestemor. Descartes skulle egentlig bli jurist som sin far, men denne rollen overtok en yngre bror. Etter hvert arvet han rikelig med midler både etter sin bestemor og sin far. Descartes giftet seg heller aldri. Penger og bånd var derfor intet hinder for de mange reisene. Som fagfilosof knyttet han andre typer forbindelser som kunne holdes ved like per brev og besøk.
På 1600-tallet var de viktigste transportmidlene egne føtter, hest eller seilskute. Europa ble også knyttet sammen via et omfattende nett av kanaler for sjøtransport. Disse var for en stor del beregnet for transport av gods og kunne i tempo neppe konkurrere med hest og vogn. I 1644 skal Descartes reise rundt i Bretagne og regner med å holde på i to måneder. Reisen strakte seg over ca 500 km og foregikk i hovedsak med datidens viktigste transportmiddel på land, diligence eller postvogn. Sin siste reise foretok Descartes til Stockholm i 1649 etter invitasjon fra dronning Kristina av Sverige. Her kunne han velge sjøveien, men likevel tok reisen ca en måned.
Et normalt menneske kan gå ca 6 km per time, en hest kan tilbakelegge samme distanse på rundt 15 minutter, mer om den skal dra på en vogn og neppe mer enn 4-5 timer per dag. Farten vil avhenge av underlaget. Romerne hadde bygget ut gode og til dels brolagte veger i store deler av det vestlige Europa frem til år 300, men mye ble ødelagt i middelalderen. Den engelske historikeren David Harrison har imidlertid sett på brobygging i England fra 1300- til 1800-tallet, broer som for en stor del fortsatt eksisterer. De mange broene tyder på et godt og omfattende veinett i England. Vi kan gå ut fra at dette også gjelder for Europa for øvrig på Descartes’ tid.
Reisen til Italia pågikk fra september 1623 til mai 1625. Strekningen fra Paris til Lyon er ca 600 km, det samme gjelder avstanden fra Lyon til Milano. Fra Milano til Venezia er det ytterligere vel 400 km. Strekningen Descartes vandret i 1623 er derfor ca 1600 km. Om han skulle ha gått denne veien ville Descartes i det minste ha brukt to måneder. Da må han ha gått minst 25 km hver eneste dag, noe som er lite trolig for en tuberkuløs mann. Vi får derfor gå ut fra at transportmiddelet var hest og vogn. Selv da ville han ha tilbrakt minst en måned på veien. Fra Venezia til Roma er det ytterligere rundt 500 km. Vi synes det er langt til nærmeste flyplass. Descartes ville han ha brukt en hel dag på en slik reise.
Descartes betyr starten for moderne mobilitet. Med sine 39 bosteder på 54 år overgår han de fleste av oss. Ennå mer imponerende blir det når vi ser at 36 av disse stedene kom etter at han fylte 19 år. Han bodde altså sjelden mer enn ett år på samme sted. Fra 1629 til 1649 bodde Descartes i hovedsak i Nederland, et fristed for datidens intellektuelle. I alt 17 av Nederlands byer oppholdt han seg i. Selv om landet er lite i utstrekning er avstandene lange nok om man må bruke hest og vogn. Mellom Amsterdam og Deventer flyttet Descartes flere ganger, en strekning på godt over 100 km. Kortest var avtsanden mellom Egmond og Amsterdam, ca 50 km. Fra 1644 flyttet han flere ganger mellom Egmond og Paris, en reise på godt over 500 km. Kanskje ga all forflyttingen ham den nødvendige friheten, i hvert fall ga dem han tid til å tenke, altså er jeg. Uansett forteller Descartes oss at moderne transportmidler på land, sjø eller i luft ikke er noen absolutt forutsetning for et mobilt liv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar